مهماني خدا (هفته اول)
فرارسيدن شهر الله الاعظم، ماه با بركت خدا ، سفره گسترده ضيافت خداي مهربان مبارك باد!

پيامبر خدا صلي الله عليه و آله فرمود:
يا ايها الناس ، انّ هذا الشّهر قد حضركم و هو سيد الشهور ، فيه ليلة خير من الف شهر ، تغلق فيه أبواب النيران و تفتح فيه أبواب الجنان، فمن أدركه فلم يغفر له فأبعده الله
اي مردم ! اين ماه شما را دربر گرفت و او برترين ماه هاست ، در آن شبي است كه برتر از هزار ماه است ، در اين ماه درهاي جهنم بسته و درهاي بهشت گشوده شده است ، هر كس كه اين ماه را درك كند ولي آمرزيده نشود خدا او را ( از رحمت خود) دور مي كند. (ميزان الحكمة ج4، ص 178)
برنامه هاي مسجد بنيهاشمي در ماه مبارك رمضان 1430 (شهريور 1388)
1. پس از نماز صبح ؛ قرائت دعاهاي هر روز، قرائت زيارت عاشورا و قرائت دعاي توسل
2. پس از نماز ظهر و عصر ؛ قرائت دعاهاي هر روز ، تلاوت يك صفحه از قرآن كريم با ترجمه ، تفسير يك آيه از قرآن كريم به همراه بيان احكام روزه
3. پس از نماز مغرب و عشاء ؛ تلاوت يك صفحه از قرآن كريم ، بيان احكام ، قرائت يك صفحه از كتاب معراج السعادة به همراه توضيحات لازم و توصيه هاي اخلاقي ، بيان يك حديث ، تلاوت يك جزء از قرآن كريم
4. قبل از اذان ظهر ( ساعت 11 ) ؛ جلسه تلاوت و روانخواني قرآن مخصوص بانوان
5. قبل از اذان مغرب (ساعت 6 بعدازظهر) ؛ جلسه تلاوت (صوت ولحن ) استاد نعمتي، مخصوص آقايان
شنبه 31 / 5 / 1388
تفسير قرآن روز اول:
آيه 77 سوره حج : يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا ارْكَعُوا وَاسْجُدُوا وَاعْبُدُوا رَبَّكُمْ وَافْعَلُوا الْخَيْرَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ
اي کسانی که ايمان آورده ايد ، رکوع کنيد و سجده کنيد و پروردگارتان رابپرستيد و کارهای نيک به جای آوريد ، باشد که رستگار گرديد
1)خطاب در اين آيه به مؤمنين است، يعني يكي از نشانه هاي مؤمن عمل به اين دستورات است.
2) ركوع و سجود اجراء نماز هستند ولي ذكر آنها در اينجا خود تأكيد ديگر بر اهميت آن ها دارد.
3) در اديان گذشته ركوع در عبادات قرار نداشت ولي در دين اسلام جزء عبادت قرار گرفت و قسمت هاي نماز (ركعت ها ) از نام او ساخته شد.
4) ركوع و سجود فقط براي خدا بايد باشد و لاغير.
5) سجده اولين تكليفي است كه خدا برقرار كرد ، (به فرشتگان امر به سجده نمود).
6) پيامبراسلام در پاسخ جواني كه خواستار همنشيني با ايشان در آخرت شده بود، فرمودند: اگر مي خواهي با من محشور شوي بايد سجده ات را طولاني كني.
يكشنبه 1 / 6 / 1388
تفسير قرآن روز دوم ماه مبارك رمضان:
آيه 77 سوره حج : يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا ارْكَعُوا وَاسْجُدُوا وَاعْبُدُوا رَبَّكُمْ وَافْعَلُوا الْخَيْرَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ
اي کسانی که ايمان آورده ايد ، رکوع کنيد و سجده کنيد و پروردگارتان رابپرستيد و کارهای نيک به جای آوريد ، باشد که رستگار گرديد
در ادامه جلسه گذشته نكات ديگري از اين آيه شريفه بيان مي شود:
1) ازپنج ركن نماز غير از « نيت » كه يك تصميم دروني است، در بقيه اركان ساير موجودات هم با انسان شريكند به جز ركوع ؛
الف) تكبيرة الاحرام: اين عمل در حقيقت ذكر است قرآن كريم مي فرمايد « و لذكر الله الاكبر » تمام موجودات هم با انسان در ذكر گفتن شريكند ؛ « يسبح لله ما في السماوات و ما في الارض »
ب) قيام : حقيقت قيامي كه عبادت است را مفسران « قنوت » مي نامند. تمام موجودات عالم به فرموده قرآن به اين عبادت هم مشغولند « كل له قانتون »
ج) سجود: قرآن مي فرمايد « و لله يسجد ما في السماوات و ما في الارض » سوره نحل آيه 49 يعني همه براي خدا در آسمان و زمين سجده مي كنند.
ولي ركوع تنها ركني است كه مخصوص عبادت انسان در پيشگاه خدا قرار داده شده، يعني تمام آن عبادات ديگران با بخشي اضافه تر، عبادت انسان را تشكيل ميدهد.
2) سجده نزديك ترين را تقرب به خداست قرآن مي فرمايد: سجده كن و تقرب پيدا نما (سوره علق)
3) دعاي روز دوم ماه رمضان : اللهم قرّبني فيه الي مرضاتك ... يعني خدايا مرا در اين ماه به مكان رضايت خود (نهايت تقرب به خدا ) نزديك نما
4) امام باقر (عليه السلام) فرمود: هرگاه نعمتي به پدرم مي رسيد سجده ميكرد. هرگاه آيهاي سجدهدار از قرآن ميخواند سجده ميكرد. هرگاه بلايي از او دور ميشد سجده ميكرد و ... (ميزان الحكمة ج4 ص384) يعني اولياء خدا هميشه در سجود و عبادت خدا بودند.
5) امام علي عليه السلام :هيچ عملي انسان را مانند سجود و ركوع به خدا نزديك نميكند و امام صادق عليه السلام فرمود: وقتي بندهاي سجده مينمايد، شيطان ميگويد: واي بر من آنها اطاعت خدا كردند و من معصيت، آنها سجده كردند و من ابا داشتم.
دوشنبه 2 / 6 / 1388
تفسير قرآن روز سوم ماه مبارك رمضان:
آيه 77 سوره حج : يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا ارْكَعُوا وَاسْجُدُوا وَاعْبُدُوا رَبَّكُمْ وَافْعَلُوا الْخَيْرَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ
اي کسانی که ايمان آورده ايد ، رکوع کنيد و سجده کنيد و پروردگارتان رابپرستيد و کارهای نيک به جای آوريد ، باشد که رستگار گرديد
در ادامه جلسه گذشته نكات ديگري از اين آيه شريفه بيان مي شود:
1) ركوع و سجود به قدري مهم بود كه خدا دوتن از پيامبران خود را مأمور كرد تا خانهي او را بسازند و پاك نمايند براي طواف كنندگان و اعتكاف كنندگان و راكعين و ساجدين ؛ سوره بقره آيه 125 « ... و عهدنا الي ابراهيم و اسماعيل أن طهرا بيتي للطائفين و العاكفين و الركع السجود»
2) اگر اهل سجود نباشيم چه؟ خدا درباره شيطان پس از نافرمانيش فرمود: « ... أبي و استكبر و كان من الكافرين » يعني فساد در رفتار و فساد در اخلاق و فساد در عقيده داشت (تفسير نور) پس « سجده » اين سه مانع را از جلوي راه ما بر ميدارد.
3) نظام هستي همه براي خدا در سجودند و از حال ماهم خبر دارند، هدهد براي جناب سليمان (عليه السلام) خبر آورد ؛ قومي را ديدم كه بجاي پرستش خدا در برابر خورشيد سجده ميكنند.
4) آثار « سجده » در چهره انسان پيدا ميشود ؛ « سيماهم في وجوههم من أثر السجود »
5) امام علي عليه السلام در تفسير سجده فرمودند: وقتي سر برخاك ميگذاري يعني من از خاك آفريده شدم؛ وقتي سر بر ميداري بعني از خاك خارج شدم؛ وقتي دوباره سر بر خاك ميگذاري يعني دوباره به خاك بر ميگردم ؛ و وقتي دوباره سر از خاك بر ميداري يعني دوباره از خاك بيرون آمده و محشور ميشوم (ميزان الحكمة ج 4 ، ص 382)
سه شنبه 3 / 6 / 1388
تفسير قرآن روز چهارم ماه مبارك رمضان:
در ادامه جلسه گذشته نكات ديگري از آيه شريفه(77 سوره حج) بيان مي شود:
1) پس از امر به ركوع و سجود، مي فرمايد : « وَاعْبُدُوا رَبَّكُمْ » يعني: عبادت پروردگارتان را نماييد. چرا؟ شايد اشاره به ساير عبادات مانند حج و جهاد و زكات و ... باشد.
2) عبادت چيست؟ در لغت به معناي پرستيدن است ولي در اصطلاح به پرستش خداي متعال عبادت گفته ميشود.
3) چرا بايد خدا را پرستيد؟ قرآن (آيه 21 سوره بقره) ميفرمايد: اي مردم خداي خود را بپرستيد، چون او خالق شماست و خالق هرچه قبل از شما بود. «خلقت» ما به دست اوست، « رزق» ما از جانب اوست، و «دفع بلاها» به ارادهي اوست. پس براي تشكر از او چه كاري بهتر از انجام امر او به عبادت؟
4) خميرمايه خلقت انسان به گونهايست كه بايد اهل عبادت باشد؛ قرآن در سوره الذاريات ميفرمايد: « و ما خلقتُ الجن و الانس الا ليعبدون»
چهارشنبه 4 / 6 / 1388
تفسير قرآن روز پنجم ماه مبارك رمضان:
در ادامه جلسه گذشته نكات ديگري از آيه شريفه(77 سوره حج) بيان مي شود:
1) عبد در تعيين عبادت (كه امر خداست) دخالت ندارد، نه نوع عبادت ، نه شرايط آن ، نه مقدار آن و ... بلكه فقط مأمور به اجراست.
2) « عبادت» حلقه ارتباط بين عبد و مولاست، لذا ركن اصلي تمام عبادات « نيت» آن است. يعني براي چه كسي عبادت را انجام ميدهم؟
3)سابقه و تكرار زياد عبادات به خودي خود ضامن قبولي آنها و نجات انسان نيست (مانند داستان شيطان و عبادت چند هزار سالهاش)، هرچند كه امري خوب و ارزشمند است اگر بتوانيم تا آخر آن را حفظ كنيم.
4) خدا ما را با اين همه گناه هنوز « عبد» خود ميداند ولي ما با اين همه خوبي از او هنوز در امر او كوتاهي ميكنيم. در قرآن ميفرمايد: « نبئ عبادي أنّْي أنا الغفور الرحيم»
5) در دعاي امروز از ماه مبارك رمضان ميخوانيم: « ... و اجعلني من عبادك الصالحين القانتين » عبادت با صالح بودن و فرمانبردار بودن معنا پيدا ميكند.
پنج شنبه 5/ 6 / 1388
تفسير قرآن روز ششم ماه مبارك رمضان:
در ادامه جلسه گذشته نكات ديگري از آيه شريفه(77 سوره حج) بيان مي شود:
1)در اين آيه فرمود: « وَاعْبُدُوا رَبَّكُمْ » يعني: عبادت پروردگارتان را نماييد . چرا « ربكم » فرمود؟ زيرا اثر تربيتي مربي بر شاگرد آن هم در تمام مراحل آموزش از هر كار ديگري مؤثرتر است ؛ و خدا بزرگترين مربي انسان است. خدا هم خالق است و هم رازق است و هم مربي. او هرلحظه از اعمال ما آگاه است درسوره يونس آيه 61 فرمود: شما عملي را انجام نميدهيد مگر آنكه از همان ابتدايش ما برشما شاهديم.
2) چون مربي ما نسبت به ما دلسوز است ، كارها را براي ما آسانترين انتخاب كرد؛ در سوره نساء آيه 28 فرمود: « يريد الله أن يخفف عنكم» او خواسته است بر شما آسان بگيرد.
3) تمام اعمال ما بايد عبادت باشد چون دين كه مجموعه وظايف ما از لحظه تكليف تا آخرين دم حيات را در بر دارد، همان اوامر الهي است كه مأمور به اجراي آن هستيم. در حديثي پيامبر اسلام (صلي الله عليه و آله) فرمود: عبادت ده جزء است كه نه جزء آن در كسب حلال است.