مهماني خدا (هفته اول)

فرارسيدن شهر الله الاعظم، ماه با بركت خدا ، سفره گسترده ضيافت خداي مهربان مبارك باد!

پيامبر خدا صلي الله عليه و آله فرمود:

يا ايها الناس ، انّ هذا الشّهر قد حضركم و هو سيد الشهور ، فيه ليلة خير من الف شهر ، تغلق فيه أبواب النيران و تفتح فيه أبواب الجنان، فمن أدركه فلم يغفر له فأبعده الله

اي مردم ! اين ماه شما را دربر گرفت و او برترين ماه هاست ، در آن شبي است كه برتر از هزار ماه است ، در اين ماه درهاي جهنم بسته و درهاي بهشت گشوده شده است ، هر كس كه اين ماه را درك كند ولي آمرزيده نشود خدا او را ( از رحمت خود) دور مي كند. (ميزان الحكمة ج4، ص 178)

برنامه هاي مسجد بني‏هاشمي در ماه مبارك رمضان 1430 (شهريور 1388)

1. پس از نماز صبح ؛ قرائت دعاهاي هر روز، قرائت زيارت عاشورا و قرائت دعاي توسل

2. پس از نماز ظهر و عصر ؛ قرائت دعاهاي هر روز ، تلاوت يك صفحه از قرآن كريم با ترجمه ، تفسير يك آيه از قرآن كريم به همراه بيان احكام روزه

3. پس از نماز مغرب و عشاء ؛ تلاوت يك صفحه از قرآن كريم ، بيان احكام ، قرائت يك صفحه از كتاب معراج السعادة به همراه توضيحات لازم و توصيه هاي اخلاقي ، بيان يك حديث ، تلاوت يك جزء از قرآن كريم

4. قبل از اذان ظهر ( ساعت 11 ) ؛ جلسه تلاوت و روانخواني قرآن مخصوص بانوان

5. قبل از اذان مغرب (ساعت 6 بعدازظهر) ؛ جلسه تلاوت (صوت ولحن ) استاد نعمتي، مخصوص آقايان

شنبه 31 / 5 / 1388

تفسير قرآن روز اول:

آيه 77 سوره حج : يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا ارْكَعُوا وَاسْجُدُوا وَاعْبُدُوا رَبَّكُمْ وَافْعَلُوا الْخَيْرَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ 

اي کسانی که ايمان آورده ايد ، رکوع کنيد و سجده کنيد و پروردگارتان رابپرستيد و کارهای نيک به جای آوريد ، باشد که رستگار گرديد

1)خطاب در اين آيه به مؤمنين است، يعني يكي از نشانه هاي مؤمن عمل به اين دستورات است.

2) ركوع و سجود اجراء نماز هستند ولي ذكر آنها در اينجا خود تأكيد ديگر بر اهميت آن ها دارد.

3) در اديان گذشته ركوع در عبادات قرار نداشت ولي در دين اسلام جزء عبادت قرار گرفت و قسمت هاي نماز (ركعت ها ) از نام او ساخته شد.

4) ركوع و سجود فقط براي خدا بايد باشد و لاغير.

5) سجده اولين تكليفي است كه خدا برقرار كرد ، (به فرشتگان امر به سجده نمود).

6) پيامبراسلام در پاسخ جواني كه خواستار همنشيني با ايشان در آخرت شده بود، فرمودند: اگر مي خواهي با من محشور شوي بايد سجده ات را طولاني كني.

يكشنبه 1 / 6 / 1388

تفسير قرآن روز دوم ماه مبارك رمضان:

آيه 77 سوره حج : يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا ارْكَعُوا وَاسْجُدُوا وَاعْبُدُوا رَبَّكُمْ وَافْعَلُوا الْخَيْرَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ 

اي کسانی که ايمان آورده ايد ، رکوع کنيد و سجده کنيد و پروردگارتان رابپرستيد و کارهای نيک به جای آوريد ، باشد که رستگار گرديد

در ادامه جلسه گذشته نكات ديگري از اين آيه شريفه بيان مي شود:

1) ازپنج ركن نماز غير از « نيت » كه يك تصميم دروني است، در بقيه اركان ساير موجودات هم با انسان شريكند به جز ركوع ؛

الف) تكبيرة الاحرام: اين عمل در حقيقت ذكر است قرآن كريم مي فرمايد « و لذكر الله الاكبر » تمام موجودات هم با انسان در ذكر گفتن شريكند ؛ « يسبح لله ما في السماوات و ما في الارض »

ب) قيام : حقيقت قيامي كه عبادت است را مفسران « قنوت » مي نامند. تمام موجودات عالم به فرموده قرآن به اين عبادت هم مشغولند « كل له قانتون »

ج) سجود: قرآن مي فرمايد « و لله يسجد ما في السماوات و ما في الارض » سوره نحل آيه 49 يعني همه براي خدا در آسمان و زمين سجده مي كنند.

ولي ركوع تنها ركني است كه مخصوص عبادت انسان در پيشگاه خدا قرار داده شده، يعني تمام آن عبادات ديگران با بخشي اضافه تر، عبادت انسان را تشكيل مي‏دهد.

2) سجده نزديك ترين را تقرب به خداست قرآن مي فرمايد: سجده كن و تقرب پيدا نما (سوره علق)

3) دعاي روز دوم ماه رمضان : اللهم قرّبني فيه الي مرضاتك ... يعني خدايا مرا در اين ماه به مكان رضايت خود (نهايت تقرب به خدا ) نزديك نما

4) امام باقر (عليه السلام) فرمود: هرگاه نعمتي به پدرم مي رسيد سجده مي‏كرد. هرگاه آيه‏اي سجده‏دار از قرآن مي‏خواند سجده مي‏كرد. هرگاه بلايي از او دور مي‏شد سجده مي‏كرد و ... (ميزان الحكمة ج4 ص384) يعني اولياء خدا هميشه در سجود و عبادت خدا بودند.

5) امام علي عليه السلام :هيچ عملي انسان را مانند سجود و ركوع به خدا نزديك نمي‏كند و امام صادق عليه السلام فرمود: وقتي بنده‏اي سجده مي‏نمايد، شيطان مي‏گويد: واي بر من آنها اطاعت خدا كردند و من معصيت، آنها سجده كردند و من ابا داشتم.

دوشنبه 2 / 6 / 1388

تفسير قرآن روز سوم ماه مبارك رمضان:

آيه 77 سوره حج : يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا ارْكَعُوا وَاسْجُدُوا وَاعْبُدُوا رَبَّكُمْ وَافْعَلُوا الْخَيْرَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ 

اي کسانی که ايمان آورده ايد ، رکوع کنيد و سجده کنيد و پروردگارتان رابپرستيد و کارهای نيک به جای آوريد ، باشد که رستگار گرديد

در ادامه جلسه گذشته نكات ديگري از اين آيه شريفه بيان مي شود:

1) ركوع و سجود به قدري مهم بود كه خدا دوتن از پيامبران خود را مأمور كرد تا خانه‏ي او را بسازند و پاك نمايند براي طواف كنندگان و اعتكاف كنندگان و راكعين و ساجدين ؛ سوره بقره آيه 125 « ... و عهدنا الي ابراهيم و اسماعيل أن طهرا بيتي للطائفين و العاكفين و الركع السجود»

2) اگر اهل سجود نباشيم چه؟ خدا درباره شيطان پس از نافرمانيش فرمود: « ... أبي و استكبر و كان من الكافرين » يعني فساد در رفتار و فساد در اخلاق و فساد در عقيده داشت (تفسير نور) پس « سجده » اين سه مانع را از جلوي راه ما بر مي‏دارد.

3) نظام هستي همه براي خدا در سجودند و از حال ماهم خبر دارند، هدهد براي جناب سليمان (عليه السلام) خبر آورد ؛ قومي را ديدم كه بجاي پرستش خدا در برابر خورشيد سجده مي‏كنند.

4) آثار « سجده » در چهره انسان پيدا مي‏شود ؛ « سيماهم في وجوههم من أثر السجود »

5) امام علي عليه السلام در تفسير سجده فرمودند: وقتي سر برخاك مي‏گذاري يعني من از خاك آفريده شدم؛ وقتي سر بر مي‏داري بعني از خاك خارج شدم؛ وقتي دوباره سر بر خاك مي‏گذاري يعني دوباره به خاك بر مي‏گردم ؛ و وقتي دوباره سر از خاك بر مي‏داري يعني دوباره از خاك بيرون آمده و محشور مي‏شوم (ميزان الحكمة ج 4 ، ص 382)

سه شنبه 3 / 6 / 1388

تفسير قرآن روز چهارم ماه مبارك رمضان:

در ادامه جلسه گذشته نكات ديگري از آيه شريفه(77 سوره حج) بيان مي شود:

1) پس از امر به ركوع و سجود، مي فرمايد : « وَاعْبُدُوا رَبَّكُمْ » يعني: عبادت پروردگارتان را نماييد. چرا؟ شايد اشاره به ساير عبادات مانند حج و جهاد و زكات و ... باشد.

2) عبادت چيست؟ در لغت به معناي پرستيدن است ولي در اصطلاح به پرستش خداي متعال عبادت گفته مي‏شود.

3) چرا بايد خدا را پرستيد؟ قرآن (آيه 21 سوره بقره) مي‏فرمايد: اي مردم خداي خود را بپرستيد، چون او خالق شماست و خالق هرچه قبل از شما بود. «خلقت» ما به دست اوست، « رزق» ما از جانب اوست، و «دفع بلاها» به اراده‏ي اوست. پس براي تشكر از او چه كاري بهتر از انجام امر او به عبادت؟

4) خميرمايه خلقت انسان به گونه‏ايست كه بايد اهل عبادت باشد؛ قرآن در سوره الذاريات مي‏فرمايد: « و ما خلقتُ الجن و الانس الا ليعبدون»

چهارشنبه 4 / 6 / 1388

تفسير قرآن روز پنجم ماه مبارك رمضان:

در ادامه جلسه گذشته نكات ديگري از آيه شريفه(77 سوره حج) بيان مي شود:

1) عبد در تعيين عبادت (كه امر خداست) دخالت ندارد، نه نوع عبادت ، نه شرايط آن ، نه مقدار آن و ... بلكه فقط مأمور به اجراست.

2) « عبادت» حلقه ارتباط بين عبد و مولاست، لذا ركن اصلي تمام عبادات « نيت» آن است. يعني براي چه كسي عبادت را انجام مي‏دهم؟

3)سابقه و تكرار زياد عبادات به خودي خود ضامن قبولي آنها و نجات انسان نيست (مانند داستان شيطان و عبادت چند هزار ساله‏اش)، هرچند كه امري خوب و ارزشمند است اگر بتوانيم تا آخر آن را حفظ كنيم.

4) خدا ما را با اين همه گناه هنوز « عبد» خود مي‏داند ولي ما با اين همه خوبي از او هنوز در امر او كوتاهي مي‏كنيم. در قرآن مي‏فرمايد: « نبئ عبادي أنّْي أنا الغفور الرحيم»

5) در دعاي امروز از ماه مبارك رمضان مي‏خوانيم: « ... و اجعلني من عبادك الصالحين القانتين » عبادت با صالح بودن و فرمانبردار بودن معنا پيدا مي‏كند.

پنج شنبه 5/ 6 / 1388

تفسير قرآن روز ششم ماه مبارك رمضان:

در ادامه جلسه گذشته نكات ديگري از آيه شريفه(77 سوره حج) بيان مي شود:

1)در اين آيه فرمود:  « وَاعْبُدُوا رَبَّكُمْ » يعني: عبادت پروردگارتان را نماييد . چرا « ربكم » فرمود؟ زيرا اثر تربيتي مربي بر شاگرد آن هم در تمام مراحل آموزش از هر كار ديگري مؤثرتر است ؛ و خدا بزرگترين مربي انسان است. خدا هم خالق است و هم رازق است و هم مربي. او هرلحظه از اعمال ما آگاه است درسوره يونس آيه 61 فرمود: شما عملي را انجام نمي‏دهيد مگر آنكه از همان ابتدايش ما برشما شاهديم.

2) چون مربي ما نسبت به ما دلسوز است ، كارها را براي ما آسانترين انتخاب كرد؛ در سوره نساء آيه 28 فرمود: « يريد الله أن يخفف عنكم» او خواسته است بر شما آسان بگيرد.

3) تمام اعمال ما بايد عبادت باشد چون دين كه مجموعه وظايف ما از لحظه تكليف تا آخرين دم حيات را در بر دارد، همان اوامر الهي است كه مأمور به اجراي آن هستيم. در حديثي پيامبر اسلام (صلي الله عليه و آله) فرمود: عبادت ده جزء است كه نه جزء آن در كسب حلال است.

ميلاد حضرت صاحب الزمان(عج)مبارك

چو نديده ام جمالت سوي كعبه در نمازم        ز رخت نقاب بردار كه تو قبله گاه مايي
 

أمن يُجيبُ المضطّر اذا دعاهُ و يَكشفُ السّوء وَ يَجعلَكم خُلَفاءَ الارض (سوره نمل - 62)

(آيا بتهايي كه مي پرستيد بهترند) يا كسي كه دعاي مضطر را اجابت مي كند و گرفتاري را برطرف مي سازد؟ و شما را خلفاي زمين قرار مي دهد؟

امام صادق عليه السلام : اين آيه درباره قائم آل محمد عليه السلام نازل شده، به خدا قسم « مضطر » اوست كه دو ركعت نماز در كنار مقام حضرت ابراهيم عليه السلام بخواند و سپس دعا نمايد و پروردگار دعايش را اجابت كند و گرفتاري او را برطرف نمايد و او را در زمين خليفه خود گرداند.(بحارالانوار ج 51 ص 48)

شعبه‏هاي رحمت الهي

ولادت با سعادت سومين امام ، سالار آزادگان جهان ،


حضرت امام حسين بن علي عليه السلام

و خجسته ولادت روح ادب و تواضع ،

حضرت ابي الفضل العباس عليه السلام

و ولادت زينت عبادت كنندگان و آموزگار دعا و نيايش ،

امام علي بن الحسين عليه السلام

بر شيعيان جهان و ارادتمندان خاندان پيامبر اسلام مبارك باد.

***

ميلاد سه مولود مبارك باشد      اين دولت مسعود مبارك باشد

ميلاد ابوالفضل و حسين و سجاد        بر مهدي موعود مبارك باشد

***

به همين مناسبت در مسجد بني‏هاشمي مجالس جشن باشكوهي با سخنراني حجت الاسلام آقاي قربانلو، و مداحي برادر عزيز آقاي حاج علي بهروزي و برادر عزيز آقاي سليمانزاده برگزار گرديد.

بـر روي  حسين  نـور داور صلوات                بر موي ابوالفضل دلاور صلوات

ميلاد حسين است و ابوالفضل رشيد           بفرست تو بر اين دو برادر صلوات

اللهم صل علي محمد و آل محمد و عجل فرجهم

بر حضرت سجاد و صفايش صلوات        او روح دعاست بر دعايش صلوات

از پرده غيب جلوه گر شد رخ او            بفرست براي  رو نمايش  صلوات

اللهم صل علي محمد و آل محمد و عجل فرجهم